Follow

Träningsmotivation och sånt

 
Hej där! Hur går det med din träning just nu? Är du inne i en period där träningen flyter på och det känns motiverande och kul eller känner du raka motsatsen? Kanske är du någonstans däremellan. Jag skulle nog säga att jag för tillfället är någonstans i ett mellanläge där jag går från att känna "wiiieeee tjohooo gud vad jag är taggad!!!!" och "nej jag har ingen lust, what so ever". Jag har egentligen alltid haft en stabil motivationsnivå när det kommer till träning, för jag älskar att röra på mig och träna crossfit!! Men ibland hamnar även jag i dippar där jag får kämpa lite extra för att få till bra pass. 
 
En sak jag gör då, när träningen inte rullar på riktigt som jag vill, är att jag inte går och tränar själv. Jag bokar mig på en team-wod eller annan gruppklass där jag inte behöver varken tänka eller planera ett eget pass. Man bara köör och har kul. Varje gång, efter ett sånt pass, kommer motivationen krypandes tillbaka och jag blir åter påmind om hur mycket jag älskar träning. Det är ett effektivt sätt att få träningsmotivationen tillbaka, har jag märkt genom åren. Det funkar varje gång. 
 
Men ibland känner man inte för att träna överhuvudtaget, och kroppen säger blankt "nej, stopp, jag vill inte!" och då är det bästa att lyssna och stanna upp. Ta en vilodag, ta en vilovecka, eller bara ta det lugnt tills suget är tillbaka. Det är okej att inte alltid ha superduper motivation, det är okej att ta en paus från den träning du brukar göra och öppna ögonen för annat. Kanske vill du testa på den där danskursen du alltid velat, men inte vågat anmäla dig till. Kanske ger du dig själv extra mycket tid till att greja i köket, baka och laga mat till exempel. Känn efter vad just du behöver där och då. Ta en paus, för att sedan komma tillbaka strakare och med ny energi. Det är ibland mer välbehövligt än man tror! 
 
 
Hur tänker ni? Vad gör ni för att få tillbaka motivationen?
KRAM på er/ Victoria
 
0 kommentarer
Hälsa