Follow

Q/A - Frågor om Crossfit

 
 
Fråga: Hej fina du, är intresserad av att börja på Crossfit, det verkar ju så himla kul! Men...vad bör man träna upp först för att minska skador osv? Bålen? Ben? Rörlighet? Tips på övningar? Vore supersnällt om du ville skriva ett inlägg om detta, skulle hjälpa mig otroligt mycket! Kram ❤️ 
 
Svar: Hej där goding och tack så mycket för din fråga! Crossfit är verkligen så himla roligt och givande på så många sätt. Inte minst för ens träningsresultat! Inom Crossfit finns det mängder av övningar och det varierar ständigt. Passen varieras med tid och olika övningar: tunga lyft, lätta lyft, kroppsviktsövningar, många eller få antal repetitioner, löpning, rodd, hopp, simning m.m. Väldigt blandat, med andra ord! Alla är nybörjare någon gång, så man ska absolut inte vara rädd för att testa på Crossfit även om man inte tränat så mycket innan. Det finns alltid, alltid alternativ till alla övningar och enklare versioner. Och man utgår alltid från sig själv och sin förmåga! Man behöver inte alls ha några förkunskaper eller vara "vältränad". Det enda som är bra att ha är viljan att lära sig nytt och en positiv attityd!
 
Mitt bästa tips till den som är nybörjare eller vill testa på Crossfit är att gå på så många coachledda grupp pass som möjligt för att få en bra grund och teknikträning. Då kan man få ordentligt med hjälp, tips och pepp av coachen för att kunna utvecklas. Det är nästan som att ha en PT med under träningen som håller koll och ser till att man utför övningar på ett säkert sätt. När jag började med Crossfit gick jag bara på sådana pass. Det har varit och är fortfrande guld värt! Det kan vara lite klurigt i början då mycket av "orden" är på engelska, men jag LOVAR att det inte är så svårt som det låter!  
 
Och det här med skaderisken då., Inom vilken sport eller annan träningsform kan man skada sig, givetvis. Men det är främst för att man kanske inte utför en övning korrekt med en god teknik. Annars är risken mycket mindre för skador. Inom Crossfit fokuseras det mycket på tekniken och man vill undvika skador och felbelastningar. Det är inte en övnings "fel" att man skadar sig utan det handlar om hur noga man är med att tänka på tekniken. Viktigt att ta hjälp och våga fråga om man inte vet hur man ska utföra en övning! Många kan ha fått uppfattningen om Crossfit att det bara handlar om att lyfta supertungt och dessutom så snabbt som möjligt. Men så är verkligen inte fallet! Teknik och säkerhet går alltid först! 
 
Man behöver som sagt egentligen inte träna upp något specifikt för att kunna börja med Crossfit, men här kommer en liten lista på tips på bra basövningar som är ofta förekommande moment i träningen:
  • Knäböj och frontböj
  • Pressar över huvudet, med exempelvis skivstång/hantlar
  • Roddrag och latsdrag (bra övningar för att kunna göra pullups)
  • Armhävningar, med armbågar nära kroppen
  • Utfallssteg
  • Situps i olika former - t.ex. fällkniven, hängande benlyft
  • Marklyft
  • Burpees
  • Handstående mot vägg
  • Plankan
  • Bålövningar i allmänhet, en god bålstabilitet underlättar i alla typer av övningar
 
När jag började med Crossfit märkte jag mina svagheter i min rörlighet, så ett hett tips; stretcha och gör mycket dynamisk stretch(rörlighetsstretch) efter träningspassen, och även innan. En god rörlighet i exempelvis axlar, fotleder, höft och baksida lår underlättar mycket. Det är något som jag jobbar med dagligen för att förbättra! 
 
 
Kolla in dessa tre inlägg för ytterligare tips och info om Crossfit: 
 
 Man skulle kunna sammanfatta Crossfit i stora drag, som nedan: 
Ständigt varierande, högintensiv funktionell träning.
Crossfit för mig är träningsglädje när den är som bäst. 
 
 Hoppas det var svar på dina frågor! Lycka till med träningen och glöm inte det viktigaste av allt, ha kul!
Puss på er alla.
 
Amrap Atlet Crossfit Crossfit Athlete Crossfit Skövde Dagens träning Frågor & svar Träningsblogg Träningsgläde Träningstips Vad är Crossfit?
9 kommentarer
meh.blo.gg

Jag tränar BJJ två dagar i veckan men vill kombinera med något som bygger styrka och ökar rörlighet. Skulle du rekommendera crossfit då?

Svar: Okej vad kul! Ja rekommenderar verkligen crossfit för att bygga styrka och jobba på rörlighet, det är toppen på alla sätt! :)
Victoria Östman

Robex Lundgren

fint

AngelicasVärld

Toppen - TACK för ett superbra inlägg!!

Svar: Tusen tack! Kul att du tycker det :)
Victoria Östman

Fröken

Vilka härliga bilder! :-)

Svar: Tack snälla! <3
Victoria Östman

Annorlunda

Hej!

Jag tänkte att jag skulle låta er fråga det ni vill veta om mig eller bloggen :)

Så det är bara att fråga på. Som ni vet så behöver man inte ha en blogg för att lämna en kommentar :)



Jag kommer svara på era frågor nästa måndag :)! .. Hoppas ni får en fin vecka, så hörs vi :)! ..


Förresten är det någon av er som har en facebook-sida till eran blogg? :) Vore kul och följa er där tänkte jag!

Linn Strömberg

Åh vad roligt att läsa! Funderade på att börja med crossfit innan gymmet blev som mitt andra hem. Det verkar ju så himla roligt!

Svar: Tack vad kul att du tycker inlägget var kul! :) Ja crossfit är verkligen så kul!
Victoria Östman

Joakim Ramqvist Hallin

Hallå där!
Intressant att läsa ovanstående, (samt din blogg förstås).

Tränar själv och lär även ut, tränar bara ett (ibland själv fler, hihi) pass per tr dag, men i stället kör vi/jag riktigt så hårt och intensivt som vi/jag bara kan. Handlar om att göra så många rep som möjligt och så snabbt som möjligt. Inga pauser under tiden i de enskilda passen eftersom min mening är att pulsen skall hållas uppe.

RIKTIGT BRA TRÄNING!

Önskar dig en forts trevlig måndag och start på nya veckan,..

Svar: Tack snälla! :D Vad roligt att du tycker det!
Victoria Östman

Thea

Verkar superkul ju! Kostar det mycket att gå på crossfit? :)

Svar: Ja det är så roligt! Jag betalar ca 500 i månaden för ett medlemsskap, men det är så värt alla pengar. Kunskapen man får där är ovärderlig, det är som att ha en PT med sig hela tiden på gruppassen! :)
Victoria Östman

Josefine

Älskar träning :D

Hälsa