Follow

Ab roller - tips på magövning!

 
En av övningarna som gjordes under onsdagens styrkepass var ab roller! Det var första gången jag testade på den övningen och har därför så galet mycket träningsvärk i magen just nu, två dagar senare, haha. Eftersom den är riktigt effektiv och stärkande för coren tänkte jag att det vore en god idé att tipsa er om den!
 
Under passet jobbade vi två och två och kunde därför titta på varandra under utförandet. Något som jag rekommenderar om man ska göra den för första gången! Hur gör man övningen? Jo, man sätter sig på knä(förslagsvis på en mjukare matta), greppar en skivstång med viktplattor lite utanför axelbredd. Sen spänner man magen och rumpan och rätar sakta ut armar och höft mot golvet. Man ska inte gå längre ner än man orkar hålla emot. Det är viktigare att ha magen spänd och ryggen i en rak linje än att gå så djupt som möjligt. Använd magmusklerna för att rulla upp igen till startpositionen. Det är inte enbart axlarna som ska göra jobbet, utan jobba ordentligt med magen. Gör denna övning kontrollerat och långsamt så riskerar man inte att rygg eller axlar skadas. 
 
 
 
Magträning är något som många tycker än mindre kul, men genom att variera övningarna och testa på nya kan man genast höja motivationen! Att ha en stark mage och bålstyrka förbättrar hållningen och stabiliteten i kroppen. Dessutom minskar risken också för skador under träning och i vardagen. För mig ger de positiva fördelarna med en stark mage och bål, tillräckligt med motivation för att jag ska vilja ägna tid åt att träna den. Så dagens fredagstips lyder; skippa inte att aktivera magmusklerna då och då! 
 
Glad fredag på er! 
Ab roller Aktiv vardag Bålstyrka Core Coreträning Crossfit Magmuskler Magövningar Tips på magövningar Träningsblogg Träningstips
0 kommentarer
Hälsa