Follow

Tips - Bulgarian Split Squats

 
 
Har ni testat denna övning? Den kallas bulgarian split squat och är fantastiskt bra för ben och rumpa! När jag tränar fokuserar jag alltid på att känna kontakt i musklerna, det vill säga att man känner att rätt muskel/muskler jobbar i en viss övning. I min benträning är detta extra viktigt! Anledningen till att jag visar er denna övningen är för att den verkligen känns och får benen och rumpan att bränna. Så härligt. Det är givetvis lite olika från person till person vilka övningar som ger bäst muskelkontakt, men det är en riktigt grym övning oavsett. Testa den under ditt nästa träningspass vettja!
 
 
Gör så här: 
1. Placera ena foten på en box, bänk eller upphöjning. Placera den andra foten stabilt en bit i från boxen/bänken. Se till att foten pekar rakt fram. Vikten ska ligga på det främre benet. 

2. Fokusera blicken långt fram och gå ner i en utfallsposition. Viktigt att det främre knät går i samma rikting som tårna och att rumpan och magen är spänd under hela övningen. 

3. Stanna någon eller några sekunder(för mer utmaning) i bottenläget och kom sedan upp på lätt böjda ben. Repetera och låt rumpan och benen jobba! 
 
Tips! 
Gör övningen 3-4 set med 10-15 repititioner på varje ben. För att göra övningen tyngre går det utmärkt att greppa två hantlar i vardera hand. Sänk då mängden repititioner något. 
 
 
GLAD BENTRÄNING allihopa, kör hårt! Whoop whoop! 
1 kommentar
Stina

Åh jag ÄLSKAR den övning, bränner riktigt ordentligt!

Svar: Ja den är SUPER! :D love it!
Victoria Östman

Hälsa