Follow

Gårdagens gymträning

 
 
 
- Bilder från förra veckans gymträning - 
 
Igår eftermiddag hade jag inte något särskilt att göra så det blev en sväng till gymmet! Mötte upp pappa där och vi tränade teknik i clean&jerk och mage. Teknikträningen gick helt okej men energin var inte riktigt där så passet blev inte ett av de bästa, men det var kul ändå! Oavsett hur träningen går så gör den mig alltid på bra humör. Jag värmde upp med 20 minuter på roddmaskinen följt av en rejäl stretch och rörlighetsövningar innan jag gav mig på clean & jerk(frivändning&stöt) Först övade jag med bara stången, sen med lätta vikter och sen testade jag att maxa. Cleanen/frivändningen stannade på 45 kilo(rekooord!) och jerken på 30 kilo. Är riktigt nöjd för att vara ganska "nybörjare" på olympiska lyft! 
 
Jag nötte clean&jerk i nästan en timme och sen avslutade jag med tre magövningar - 15 jackknife, 15 sneda cruches på varje sida och 30 mountainclimbers. Detta x3 varv med ca 40 sekunders vila mellan varven. Jobbigt som tusan men effektivt för att få magen att bränna! 
 
Idag då det är dags för Crossfit träning hoppas jag på lite mer energi. Har försökt skapa de bästa förutsättningarna för mig själv genom att käka en rejäl frukost och senare ska jag smaska i mig en mättande lunch och innan-tränings-mellis. Mycket mat garanterar kanonbra träningspass. Food is fuel, you know! 
 
Glad onsdag på er! Puss. 
 
 
 
1 kommentar
Tobias

Grattis till PB:et! Och snygga nanos. ;)

Får jag ge ett tips till din overhead-position? I så fall: försök hålla en mer neutral midline – just nu ser din rygg väldigt krökt ut och det gör både att du tappar kraft och riskerar skada. För tjejer är det ett vanligt problem – ni är så j*&%$a flexibla i ryggen (skitbra för bänkpressen!) men i push/jerk så kan det vara en liten nackdel.

Stoppa in svanken under ryggraden, spänn rumpan och håll den positionen under hela lyftet. Du kan testa att ligga på rygg, låta någon föra in en hand under ländryggen och försöka pressa ned deras hand mot marken. Där har du din optimala form.

Svar: Tack snälla!! :D
Ja tips är alltid välkommet! :D Tack för tipsen, jag är medveten om detta :) precis som du säger är jag väldigt svankig i ryggen. Och mina axlar är tyvärr stela/framåtroterade av naturen så det är något jag får slita mycket med för att få de mer rörliga. :)
Victoria Östman

Hälsa