Follow

Tyngdlyftardag

 
 


Precis som rubriken lyder så har jag ägnat hela dagen åt tyngdlyftning! Idag kom en tränare från det Svenska Tyngdlyftningsförbundet till vår Crossfit box och hade en 6 timmars lång workshop - med fokus på  ryck, frivändning och stöt (snatch och clean & jerk, på CF språk). 

  • Lite kort fakta om tyngdlyftning som sport: 
    Tyngdlyftning är en olympisk idrott och det är 188 länder i hela världen som tävlar. Första VM i tyngdlyftning hölls i London 1891 för herrar och sen dess har sporten växt. Det första VM för damer hölls 1987 och idag är lika populär som herrlyftningen. Under tävlingarna tävlar man i grenarna ryck och stöt. I rycket lyfter man stången från golvet direkt till raka armar över huvudet och samtidigt gå ner i en sittande position för att fånga stången. Klicka HÄR för att se en video! I stöten gör man först en frivändning och har stången vilandes på axlarna innan man stöter stången upp på raka armar. Klicka HÄR för video! 
 

Först hade vi en genomgång av grunderna i tyngdlyftning innan vi ställde oss i rader på golvet med var sina träpinnar och testade själva. Vi började med rycket. Tyngdyftartränaren sa vad vi skulle göra, hur vi skulle tänka och vi gjorde allt långsamt, steg för steg. Det gäller att nöta hela tiden och tänka på varje detalj! Det är alltid svårt i början då det är mycket att tänka på, men ju mer man försöker destå bättre blir det. När vi hade övat de olika stegen/positionerna i ryck i ungefär 1,5 timmar(tiden bara flööög förbi) så var det lunch, följt av teori och sen hade vi praktik igen. Då övade vi mer på ryck och även frivändning med överstöt. Vi bytte ut träpinnarna mot stänger, lassade på lite vikt och testade oss fram tills vi nådde vårt max. Jag lyckades också slå ett nytt PB i överstöt på 35 kilo, jihoo! 

Sist av allt på workshopen gjorde vi frontböjar följt av höga boxjumps, där vi skulle öva upp vår explosivitet i hoppet. Att kombinera knäböj + hopp var definitivt en bra grej! Det brände rejält vill jag lova. Men nog babblat om vad vi gjorde. . .!

Sammanfattningsvis har dagen varit väldigt lärorik och så himla rolig! Älskar tyngdlyftning alltså. Lyften idag kändes riktigt, riktigt bra, iallafall många av dem, och jag går sakta men säkert uppåt i både styrka och teknik. Jag har under dagen på nytt insett vikten av att lära sig tekniken i olika övningar ordentligt innan(!!) man lastar på tunga vikter. Skaderisken blir betydligt högre om tekniken inte sitter och vikten är för hög. Jag har också lärt mig en massa nytt om sporten tyngdlyftning och fått ny inspiration till att öva mer lyft och böj av olika slag. Nu har jag några grundpelare att utgå ifrån vad det gäller tyngdyftning och det ska bli så roligt att fortsätta förbättra sig! 
 


När jag kom hem idag vid fem tiden var jag trött i kroppen, slut i hjärnan efter all fokusering men med ett leende på läpparna! I morgon är det dags för träning igen och jag är MER ÄN PEPP! Det blev ett väldigt långt inlägg det här men jag hoppas det inte blev allt för rörigt ;) 
 
Ta hand om er vänner, kramis!
 
 
 
 
 
1 kommentar
Liisa Lindström

Shit, vad roligt! :)

Hälsa