Follow

Backworkout and motivationtips

 
 
Nu är jag hemkommen från gymmet och jag är helt slut i kroppen! Taggade inför ryggpasset hela förmiddagen och när jag väl kom dit var jag laddad till tusen. Passet blev så kul och jag fick bra kontakt i musklerna under alla övningar. Mina favoritövningar är marklyft och latsdrag så rygg har jag alltid gillat att träna. Jag har också lyckats öka vikten lite i varje övning det senaste vilket också gör det ännu mer motiverande! Det var svettigt idag och försökte hålla pulsen uppe genom hela passet. Efter träningen satt jag kvar i stretchrummet och åt mitt eftertränings mellanmål och tog det lugnt. Älskar att vistas i gymmiljön, det ger mig så mycket inspiration, hihi. 
 
Dagens upplägg: 
Latsdrag, 4 set
Sittande rodd, 4 set
Bicepscurls i cable, 4 set
Marklyft, 4 set
Frivändningar, 3 set
Good mornings, 3 set
Lat-pulldown i cable, 4 set
Assistierade chins(lätta), 3 set
 
Avslutade med lång stretch
 
Alla har vi våra "ups and downs" inom träningen, vissa gånger känns allt toppen och andra gånger kan motiationen kännas långt borta. Träningen för mig den senaste tiden har känts riktigt bra, det var länge sedan som jag lyckats att hålla min motivation uppe så pass lång tid i sträck. Jag har suttit och funderat lite över vad det kan bero på...för så här bra har det verkligen inte kännts hela tiden.
Jag har kommit fram till bl.a. att jag hittat sätt att variera min träning på. Numera tränar jag styrketräning, löpning, bodybalance, spinning, yoga och HIIT. Variationen gör att det aldrig känns tråkigt. Jag har också, som jag berättat tidigare, försökt ändra mitt sätt att tänka. Jag tänker mer positivt nu vilket gör att jag överlag känner mig betydligt gladare och har mer energi! Jag väljer att fokusera på det som är bra. Kosten har också en stor roll i hur jag orkar ta i på träningarna, med mer mat orkar jag mer, jag får en bättre utveckling vilket i sin tur leder till att jag känner mig glad. Allt hänger ihop!
 
När man hittat en balans som man trivs med i vardagen och som passar en själv är det lättare att känna både glädje och motivation till träningen. Men jag tror ändå att det är viktigt att man i grunden tycker det är roligt att träna, annars är det svårt att få träningen att bli en del av sin livsstil. Det finns så mycket olika sätt att röra på sig och det finns garanterat något som passar alla, det gäller bara att vara öppen och våga prova olika träningsformer! När man väl har hittat glädjen i sin träning så kommer motiationen komma. 
 
Det bästa du kan göra är att vara positiv och fortsätta kämpa när du upplever motivationsdippar! Tänk över vad just du gillar med träningen. Gör sen ditt bästa för att inte tappa glädjen. Det går upp och ner för alla, men så länge du gillar det du gör så är du snart tillbaka på rätt väg! 
 
1 kommentar
Sofia

Hej! Jag undrar om du har något tips för på det lilla gymet jag går till här där jag bor finns det inga skivstänger eller liknande och bara några få hantlar, men ganska många tunga hantlar iaf. Men jag vill hemskt gärna köra marklyft och undrar om du vet vad jag bör tänka på om jag kör det med hantlar? Vet att jag antagligen inte kan köra lika tungt men iaf träna samma muskler.

Tack :)

Svar: Hej där! Vilken bra fråga! Jag tänkte ta och göra ett inlägg om detta inom kort :D så håll utkik! Kram :)
Victoria Östman

Hälsa